2019-07-12 Electric Light Orchestra & Phil Bates w Teatrze Letnim

    Po raz siedemnasty na deskach inowrocławskiego Teatru Miejskiego spotkały się najlepsze młodzieżowe zespoły teatralne z całej Polski. Ogólnopolski Festiwal Małych Form Teatralnych ARLEKINADA 2019, który odbył się 29 i 30 marca, był konfrontacją teatrów amatorskich, teatrów wizji i ruchu, które zaprezentowały swoje historie słowem i gestem. Gościliśmy:

1. Teatr TALIA z Zespołu Szkół w Chrostkowie
    - „Elikia” w reż. Anny Gołębiewskiej-Polak

2. Teatr EKSPOZYCJA z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Poznaniu
    - „Za daleko do brzegu” w reż. Adama Brzezińskiego

3. Teatr BEZ (pre)TEKSTU z I LO im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu 
    - „Ciał ciało” w reż. Wiesławy Wójcik i Anny Rozmianiec

4. Teatr AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury
    - „Parafanały” w reż. Alicji Chyżak-Fitas i Katarzyny Niemiec

5. Teatr ZAMIAST z GOK „Sezam” w Tarnowie Podgórnym
    - „Kartoteka rozrzucona” w reż. Grażyny Smolibockiej

6. Teatr MATYSAREK z I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Złotowie
    - „12 demonów Witkacego” w reż. Andrzeja Motaka

7. Teatr NIESKROMNY z II LO im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie
    - „Zabić ją” w reż. Barbary Święcickiej

8. Teatr CEDEEN z MDK im. M. Kozara-Słobódzkiego w Świdnicy
    - „Raz dokoła” w reż. Joanny Chojnowskiej

9. Kamil Żebrowski, aktor Teatru TRUPA z Powiatowego MDK w Lubartowie 
    - monodram „Kochany Panie Ludwiku” w reż. Jolanty Tomasiewicz i Kamila Żebrowskiego

 

baner

 

    Przez 2 dni grę sceniczną ponad stu młodych artystów oceniali: aktorka teatralna i filmowa Marta Nieradkiewicz, reżyser i scenarzysta filmowy, zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia Tomasz Wasilewski oraz dziennikarz i dramaturg Jerzy Rochowiak. Swoje nagrody przyznali również młodzi: Jury Młodych Inowrocławskiego Teatru Otwartego (Daria Jarosz, Julia Krzesińska, Anna Piniewska i Jakub Szyperski) i Jury Młodzieżowej Rady Miejskiej (Martyna Konieczna, Nikola Nowak i Marek Michalski).

    Ale zacznijmy od początku…

    XVII Ogólnopolski Festiwal Małych Form Teatralnych „Arlekinada” rozpoczął się w piątek, 29 marca 2019 r., a jego inaugurację uświetnił występ inowrocławskiego wokalisty i aktora Jakuba Szyperskiego, studenta Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie przy akompaniamencie gitarowym Michała Witkowskiego. W rolę konferansjerów wcielili się aktorzy Inowrocławskiego Teatru Otwartego. Tego dnia na deskach teatru wystąpiły 4 zespoły teatralne.

    Jako pierwszy zaprezentował się Teatr TALIA z Zespołu Szkół w Chrostkowie, który przedstawił spektakl „Elikia” w reż. Anny Gołębiewskiej-Polak na podstawie sztuki Suzanne Lebeau „Grzechot kości”. To przejmująca historia głównej bohaterki - nastoletniej Elikii i ośmioletniego Josepha, która stała się historią wielu afrykańskich dzieci, siłą wcielanych w szeregi rebeliantów i bezlitośnie wykorzystywanych. Dzieci, które stają się żołnierzami zazwyczaj bez szans na powrót do normalnego życia.

    Atmosfera trwogi i rozpaczy udzieliła się widzom zgromadzonym w teatrze za sprawą spektaklu „Za daleko do brzegu” w reżyserii Adama Brzezińskiego. Grupa teatralna EKSPOZYCJA z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Poznaniu przedstawiła historię traumy dzieci zmuszonych zmierzyć się z tragedią, rozpaczliwie chcących powrócić do domu. „Won!”, „Siad!”, „Do budy, przybłędy!” – ich „psie” życie sprawiło, że nieco rozpaczliwie próbują ochronić się przed złymi wspomnieniami, przed przeszłością.

    Spektakl „Ciał ciało” Teatru BEZ (pre)TEKSTU z I LO im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, w reż. Wiesławy Wójcik i Anny Rozmianiec, poruszył sprawę ludzkiej kondycji fizycznej, psychicznej i metafizycznej. Mieszanka 206 kości, 7 litrów krwi i 75% wody – człowiek – nie zawsze jest w stanie udźwignąć ciężar codzienności, z którą przyszło mierzyć się. Człowiek patrzy, lecz nie widzi. Słucha, lecz nie słyszy. Cierpi wierząc w to, że to, co jest będzie trwać wiecznie.

    Avisowskie „Parafanały” opanowały teatr cały. Miłość Janka i Wiłki za sprawą Teatru AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury i ich autorskiego przedstawienia w reż. Alicji Chyżak-Fitas i Katarzyny Niemiec połączyła dwa odległe światy – ludzki i fantastyczny. Siłą sprawczą opartego na pomyśle rewindykacji mitologii słowiańskiej i fascynacji kulturą ludową i pogańską spektakli stały się mitologiczne wiły, które przynosiły zarówno radość, jak i nieszczęście.

 

fot. Łukasz Goczkowski

 

    Zwieńczeniem piątkowych zmagań teatralnych były warsztaty pantomimy, na które uczestników „Arlekinady” zaproszono do auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kasprowicza. Poprowadził je Mateusz Kowalski z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Aktor i pedagog przedstawił w telegraficznym skrócie rys historyczny dwóch istniejących szkół pantomimy – francuskiej Marcela Marceau, najwybitniejszego przedstawiciela tego rodzaju artyzmu, nazywanego „poetą gestu” oraz polskiej Henryka Tomaszewskiego, znanego głównie z tzw. mima zbiorowego. Mateusz Kowalski podkreślał nieustannie, że najważniejszym elementem tej sztuki jest powtarzalność ruchu, choćby tysiące razy, a wszystko to w celu uplastycznienia ciała ludzkiego. Aby to realizować perfekcyjnie, zacząć trzeba od podstaw, czyli ćwiczeń ruchowych całego ciała, począwszy od ruchów głowy, barków, klatki piersiowej, korpusu, rąk, dłoni czy nóg. Po mozolnym preludium nastąpiły ćwiczenia stricte pantomimiczne, z wykorzystaniem prezentowanych przez prowadzącego zajęcia technik pantomimy, wśród których do elementarnych należały tzw. technika kelnera, zadanie z „kaktusem”, zatrzymanie punktu w przestrzeni (tzw. ścianka z napiętą dłonią i rozluźnionymi pozostałymi częściami ciała), technika rock’and’rolla i jego przeciwieństwo, technika tańca księżycowego Michaela Jacksona czy technika podrzucania piłeczki z ręki do ręki. Wszystkie te techniki wymagają współgrania mózgu z ciałem, często trudne do opanowania, ale trening sumienny i systematyczny czyni … cuda, a właściwie najprawdziwszego mistrzowskiego mima.

 

 

    Warsztaty pantomimy zakończyły pierwszy dzień XVII Ogólnopolskiego Festiwalu Małych Form Teatralnych ARLEKINADA. Uczestnicy pożegnali się na kilka godzin, by w sobotę, 30 marca, ponownie spotkać się w Teatrze Miejskim, gdzie o godz. 9.00 rozpoczęły się kolejne prezentacje teatralne – tym razem w wykonaniu teatrów z Tarnowa Podgórnego, Złotowa, Olsztyna, Świdnicy i Lubartowa.

    Autorskiej dekonstrukcji dramatu wzorem mistrza Różewicza dopuścił się Teatr ZAMIAST z Gminnego Ośrodka Kultury „Sezam” w Tarnowie Podgórnym. Młodzi aktorzy dotknęli wielu problemów współczesnego świata i pochylili się nad statusem człowieka w świecie, którym rządzi król chaos, a wyższy sens jest wartością, o której śniło się jedynie filozofom. Sztuka „Kartoteka rozrzucona” w reżyserii Grażyny Smolibockiej stała się teatralno-pokoleniowym komentarzem do współczesności, zwłaszcza polskiej. Szara, dołująca „mała stabilizacja”, „upupiający” po gombrowiczowsku system edukacji, ciągle żywe doświadczenia wojenne generujących myślenie „Niemiec to wróg”, polskie piekle polityczne powodujące skakanie sobie do oczu pod rękę szły z bezsilnością i brakiem wiary, że będzie czy też może być inaczej.

    „12 demonów Witkacego” rozpierzchło się po teatrze, który dokładnie na 32 minuty zamienił się w pracownię wielkiego mistrza. Teatr MATYSAREK z I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Złotowie zabrał widzów w podróż do świata i umysłu Witkacego. Metafizyczny harem i inni bohaterowie dramatów zostali przywołali i do „życia” przywróceni, by mógł się z nimi zmierzyć. Przedstawienie wyreżyserował Andrzej Motak.

    Teatr NIESKROMNY z II LO im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie podjął się próby zważenia „bagażu pamięci” tych, których dręczą wyrzuty sumienia i jednocześnie odpowiedzi na pytanie czy powinniśmy odpowiadać za grzechy swoich przodków. Zaczęło się od fotografii zrobionej w stanie Tennessee w roku 1916, która przedstawia słonia powieszonego na łańcuchu. Przez lata występował w cyrku i w obronie własnej (albo ze strachu) zabił człowieka. Następnie człowiek zabił słonia, na co patrzyło ponad 2 tysiące osób. Ta historia nie powinna mieć miejsca, ale mimo to wydarzyła się, stając się miernikiem człowieczeństwa w człowieku. Spektakl „Zabić ją” w reż. Barbary Święcickiej stał się pretekstem do mówienia o traktowaniu zwierząt.

    Świdnicka młodzież na deskach inowrocławskiego teatru zaprezentowała tętniący życiem spektakl, pokazujący przekrój polskiego społeczeństwa, które spotkało się na słynnym weselu krakowskiego poety Lucjana Rydla i chłopki – Jadwigi Mikołajczykówny w Bronowicach. Trudności w porozumieniu się, zbyt duże stężenie wzajemnych animozji na metr kwadratowy, niechęć i różnice społeczne nie sprzyjały podjęciu wspólnego czynu wyzwoleńczego. Nieco psychodelicznie zrobiło się, gdy na scenie pojawiły się duchy i potęgująca złowrogi nastrój muzyka. Spektakl „Raz dokoła” w wykonaniu Teatru CEDEEN z MDK im. Mieczysława Kozara-Słobódzkiego w Świdnicy wyreżyserowała Joanna Chojnowska.

    Na zakończenie konkursowej odsłony dwudniowego święta teatralnego najbardziej doświadczony aktor TRUPY z Lubartowa Kamil Żebrowski wystąpił z monodramem „Kochany Panie Ludwiku”, opartym na motywach biograficznych polskiego wybitnego aktora z okresu międzywojennego Ludwika Sempolińskiego. Młody aktor przeprowadził widzów przez najważniejsze wydarzenia w życiu barwnej postaci, z którą łączą go osobiste związki, od ucieczki z bombardowanej Warszawy, przez karierę w wileńskich teatrach, po jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Monodram został wyreżyserowany przez Jolantę Tomasiewicz, jak i samego aktora Kamila Żebrowskiego.

 

fot. Łukasz Goczkowski

 

    W oczekiwaniu na ogłoszenie wyników młodzi aktorzy, uczestnicy Arlekinady, wzięli udział w wykładzie „Wykorzystanie technik video w teatrze”, które poprowadził Dawid Kozłowski. Ukończył on teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie w 2001 roku. Jest artystą video, motion designer, fotografem, widżejem. Od 2004 roku jest asystentem w Katedrze Sztuk Wizualnych Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Przygotowuje prelekcje video i oprawy wizualne do spektakli teatralnych i operowych dla teatrów w całej Polsce. Poza teatrem zajmuje się widżejowaniem, czyli tworzeniem wizualizacji muzycznych oraz oprawę videokoncertów, wydarzeń kulturalnych i festiwali. Współpracował także z telewizją, tworząc oprawy graficzne programów. Jest blisko związany z Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie i krakowskim kabaretem Formacja Chatelet. Jest opiekunem Koła Naukowego Filmowego Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Koło to kontynuuje tradycję Kina Naukowo-Pouczającego, które powstało w 1921 roku i mieściło się w sali odczytowej na 1. piętrze w budynku Miejskiego Muzeum Przemysłowego im. dra Adriana Baranieckiego przy ul. Smoleńsk 9. Należał do pierwszej klasy autorskiej prowadzonej metodą dramy i był członkiem Szkolnego Teatru Otwartego I LO im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu Elżbiety Piniewskiej.

 

 

    Pełne napięcia oczekiwanie na werdykt jury umilił koncert polsko-nigeryjskiego artysty Damiana Ukeje – muzycznej gwiazdy festiwalu. Wokalista i towarzyszący jemu Jakub „Kikut” Mańkowski sięgnęli po repertuar zespołu Maanam, oddając hołd Korze. Nie zabrakło jednak autorskich kompozycji i zagranych tak troszkę w formie żartu na rozluźnienie światowych hitów. Gitarowo-wokalny duet rozbujał zgromadzoną w teatrze publikę, wprowadzając bardzo dobry nastrój.

 

 3n7a5226
 3n7a5374
 img 1288

 

    AŻ WRESZCIE NADSZEDŁ CZAS NA POZNANIE WERDYKTÓW JURY, na podsumowanie teatralnych zmagań młodych aktorów. Galę wręczenia nagród poprowadzili byli członkowie Inowrocławskiego Teatru Otwartego Wojciech Paczyński i Mateusz Staśko.

Poniżej prezentujemy wyniki Arlekinady 2019.

• NAGRODA SPECJALNA PRZYJACIELA „ARLEKINADY” (gotówka 500,00 ZŁ)
   - Teatr NIESKROMNY z II LO im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie
      (za spektakl „Zabić ją” w reż. Barbary Święcickiej)

WYRÓŻNIENIA AKTORSKIE
  - Michał Dynak z Teatru AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury
  - Zuzanna Wolińska z Teatru CEDEEN z MDK im. M. Kozara-Słobódzkiego w Świdnicy
  - Elżbieta Tądel z Teatru CEDEEN z MDK im. M. Kozara-Słobódzkiego w Świdnicy
  - Monika Barzyk z Teatru EKSPOZYCJA z MDK nr 2 w Poznaniu
  - Klaudia Milićć z Teatru EKSPOZYCJA z MDK nr 2 w Poznaniu
  - Laura Gromko z Teatru EKSPOZYCJA z MDK nr 2 w Poznaniu

GŁÓWNE NAGRODY AKTORSKIE
   Nagroda dla Najlepszej Aktorki (FUNDATOR NAGRODY - URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W TORUNIU)
   - Julia Rompalska z Teatru AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury

   Nagroda dla Najlepszego Aktora (FUNDATOR NAGRODY - URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W TORUNIU)
   - Kamil Żebrowski z Teatru TRUPA z Powiatowego MDK w Lubartowie

NAGRODY GŁÓWNE
   NAGRODA za najlepszą scenografię (czek o wartości 1 500,00 zł)
   (FUNDATOR NAGRODY - POWIAT INOWROCŁAWSKI)
   - Alicja Chyżak-Fitas i Katarzyna Niemiec z Teatru AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury

   NAGRODA dla Najlepszego Reżysera (czek o wartości 2 000,00 zł)
   (FUNDATOR NAGRODY - POWIAT INOWROCŁAWSKI)
   - Wiesława Wójcik i Anna Rozmianiec z Teatru BEZ (pre)TEKSTU w Poznaniu

   WYRÓŻNIENIE ZESPOŁOWE (czek o wartości 1 500,00 zł)
   - Teatr TALIA z Zespołu Szkół w Chrostkowie
      (za spektakl „Elikia” w reż. Anny Gołębiewskiej-Polak)

   WYRÓŻNIENIE ZESPOŁOWE (voucher o wartości 500,00 zł)
   - Teatr EKSPOZYCJA z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Poznaniu
     (za spektakl „Za daleko do brzegu” w reż. Adama Brzezińskiego)

   III MIEJSCE (czek o wartości 2 000,00 zł)
   - Teatr BEZ (pre)TEKSTU z I LO im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
     (za spektakl „Ciał ciało” w reż. Wiesławy Wójcik i Anny Rozmianiec)

   II MIEJSCE (czek o wartości 2 500,00 zł)
   - Teatr AVIS z Nowosolskiego Domu Kultury
     (za spektakl „Parafanały” w reż. Alicji Chyżak-Fitas i Katarzyny Niemiec)

   I MIEJSCE (czek o wartości 3 000,00 zł)
   - Teatr NIESKROMNY z II LO im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie
     (za spektakl „Zabić ją” w reż. Barbary Święcickiej)

 

JURY MŁODYCH – ITO
• NAJLEPSZA AKTORKA – Oliwia Cisek (Teatr „Avis” z Nowej Soli)
• NAJLEPSZY AKTOR – Kamil Żebrowski (Teatr „Trupa” z Lubartowa)
• NAJLEPSZA GRUPA TEATRALNA – Teatr AVIS z Nowej Soli

 

JURY Młodzieżowej Rady Miejskiej
• NAJLEPSZA AKTORKA – Julia Rompalska (Teatr „Avis” z Nowej Soli)
• NAJLEPSZY AKTOR – Kamil Żebrowski (Teatr „Trupa” z Lubartowa)
• NAJLEPSZA GRUPA TEATRALNA – Teatr BEZ (pre)TEKSTU z Poznania

Gratulujemy!!!

 

 

 

Podsumowując...

 

    ORGANIZACJI FESTIWALU podjęli się: Kujawskie Centrum Kultury i I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu, a patronat nad imprezą sprawowali: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Prezydent Miasta Inowrocławia. Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

    DYREKTOREM ARTYSTYCZNYM "Arlekinady" była Elżbieta Piniewska.

belka org

 

belka patronat medialny

 

 

DZIĘKUJEMY!!!

belka sponsorzy2

 

 

 

 

ZNAJDZIECIE NAS RÓWNIEŻ na FACEBOOKU

https://www.facebook.com/arlekinada.ofmft/